Dispozitivele periferice de intrare
au rolul de a permite introducerea datelor în calculator. Vom discuta despre urmatoarele dispozitive:
1. Tastatura unui calculator este asemănătoare cu cea a unei maşini de
scris obişnuite şi are rolul de a permite introducerea datelor în calculator
prin apăsarea tastelor. Conţine trei categorii mari de taste:
a) Tastele alfanumerice –
conţin: taste alfabetice (A–Z), numerice (0–9) şi tastele cu caractere speciale
(“.”, “,”, “/” etc.). Pentru a obţine litera mare se tastează Shift şi litera
mică în acelaşi timp sau se blochează tasta specială Caps Lock (se aprinde
ledul corespunzător). Caracterele speciale scrise pe tastele numerice se obţin
în acelaşi mod ca literele mari(Shift + tasta). Caracterele numerice se mai pot
obţine prin utilizarea tastaturii numerice aflate în partea dreaptă având grijă
să fie acţionată tasta specială Num Lock (se aprinde ledul corespunzător).
b) Tastele funcţionale – sunt
dispuse pe primul rând al tastaturii, au scris pe ele F1…F12 şi au diferite
funcţii în diferite produse soft.
c) Tastele speciale – sunt
folosite, în general pentru:
- Esc (Escape) – întreruperea unei
acţiuni;
- Tab – saltul la următoarea zonă;
- Ctrl (Control) şi Alt – sunt
utilizate în combinaţie cu alte taste pentru obţinerea diferitor efecte (Ex.:
Ctrl+Alt+Del = resetează calculatorul);
- Caps Lock – blocarea tastaturii
alfabetice pe litere mari (Capitals);
- Backspace – ştergerea caracterului
aflat înaintea poziţiei curente a cursorului;
- Enter – încheierea mesajului dat
calculatorului;
- Print Screen – preluarea imaginii
ecranului;
- Scroll Lock – oprirea defilării
ecranului;
- Pause – oprirea/pornirea execuţiei
unui program;
- Num Lock – utilizarea tastaturii
numerice ca atare (led aprins) sau ca tastatură specială(led stins);
- Tastele speciale de navigare:
o Insert – mod de suprascriere;
o Delete – ştergerea caracterului pe
care se găseşte cursorul;
o Home – mută cursorul la începutul
rândului;
o End - mută cursorul la sfârşitul
rândului;
o PageUp - mută cursorul la
începutul paginii anterioare;
o PageDown - mută cursorul la
începutul paginii următoare.
2. Mouse-ul – este dispozitivul ce controlează mişcarea cursorului pe
ecranul monitorului şi permite selectarea sau activarea unor obiecte de pe
ecran prin acţionarea unor butoane. În general mouse-ul este format din:
carcasă, bilă, butoane şi circuite electrice.
Clasificarea acestor dispozitive se
poate face în funcţie de:
- numărul de butoane – de la 2 la 5
sau mai multe;
- tipul portului prin care se
conectează – serial sau paralel;
- compatibilitate: Microsoft,
Genius, Logintech etc.;
- tehnologia folosită în
transmiterea semnalului: mecanic, optic, radio.
3. Trackball – dispozitiv de indicare asemănător mouse-ului. Practic este
un mouse răsturnat utilizat în special la calculatoarele portabile. Mişcarea
cursorului se realizează prin rotaţia bilei.
4.
Creion optic (light pen) – un dispozitiv asemănător unui creion ce are
în vârf un senzor optic.
5. Tableta grafică (graphics tablet) – dispozitiv ce permite introducerea facilă a desenelor şi
schiţelor. Este alcătuită dintr-un creion cu vârf electronic şi o plăcuţă
electronică, capabilă să detecteze mişcările creionului şi să le transmită
calculatorului.
6.
Scanner – dispozitiv
ce permite digitizarea imaginilor şi introducerea lor în
calculator. În funcţie de modul de utilizare şi dimensiune sunt:
- fixe – imaginea e plasată pe o suprafaţă de scanare (ca la xerox);
- mobile – de dimensiuni mici şi se deplasează pe imaginea ce urmează a fi
digitizată (cititorul de coduri de bare).
7. Joystick
8. Microfon
9. Camera video, aparat de fotografiat digital
10. GIS (Georaphic Information System) – permite introducerea de date geografice
preluate, în general, de la sateliţi.
calculator. În funcţie de modul de utilizare şi dimensiune sunt:
- fixe – imaginea e plasată pe o suprafaţă de scanare (ca la xerox);
- mobile – de dimensiuni mici şi se deplasează pe imaginea ce urmează a fi
digitizată (cititorul de coduri de bare).
7. Joystick
8. Microfon
9. Camera video, aparat de fotografiat digital
10. GIS (Georaphic Information System) – permite introducerea de date geografice
preluate, în general, de la sateliţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu